میخانۀ متروک

گاه‌نوشته‌های عبدالحسین عادل‌زاده

میخانۀ متروک

گاه‌نوشته‌های عبدالحسین عادل‌زاده

میخانۀ متروک

در ناپیداترین نقطه دیار وجود هر یک از ما، در گم‌ترین کوچه هستی‌مان، سرایی است؛
این مرکز ثقل هستی آدمی، برای هر کس رنگ و بویی خاص خودش را دارد؛
من اما بسیار گشتم در پی بازار یا صومعه یا مسجد یا قصر یا حمام یا عمارت و بلکه خانقاهی؛
لیک در نهایت نصیبم از این میانه، تنها میحانه متروک بود.

سرنوشت بازیگوش

تراژدی خیامی

33

 

می نوش که عمر جاودانی این ست

خود حاصلت از دور جوانی این ست

هنگام گل و باده و یاران سرمست

خوش باش دمی که زندگانی این ست

هم‌تراز قرار دادن می نوشی و جاودانگی اشاره‌کننده به همان وضعیتی است که پیشتر گفتیم در هنگام مستی بر ذهن و روان آدمی غلبه می‌یابد: یعنی وهم «دوام زیبایی» که تسلی‌بخش آ‌گاهی هراس‌آور بشر از سرشت فانی و زشت هستی است.

این رباعی تابلویی از سرشاریِ مالامالِ حیات و هستی است که مستی به آن رنگی پایدار و مداوم می‌زند؛ و از سویی شدت علاقه شاعر به آن و بیان جذبه‌آمیزی که در باب آن اختیار کرده، انعکاس مستقیمی است از آ‌گاهی او نسبت به سرشت مرگ‌آور و زوال‌پذیر هستی. او از «دور جوانی» یاد می‌کند تا به‌روشنی برساند که نیک به گذرنده بودن این سرشاری آ‌گاه است و اتفاقاً همین آ‌گاهی عشق او به این لحظات سرشار را دوچندان کرده است.

در مصرع آخر از «دم» سخن گفته شده، و با نظر به مصرع نخست که از «عمر جاودانی» یاد شده، می‌توان دریافت که برای شاعر دمی خوش و مستانه فارغ از خیالات، بیم‌ها، امیدها، شکست‌ها و اضطراب‌های گذشته و آینده، خود تجلی‌ای است وهم‌آلود از یک جاوانگی؛ چرا که درنهایت، خود جاودانگی حتی در عالم هوشیاری نیز تنها یک وهم ذهنی است، با این تفاوت که انسان مست و شادمان در دم از جذبات همواره جوشنده آن برخوردار است، اما انسان هوشیار تنها به امید رسیدن به این جذبات خود را دلگرم کرده و لحظات امروز را با اندیشه جاودانگی فردا ضایع می‌کند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۹/۲۸
عبدالحسین عادل زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی