میخانۀ متروک

گاه‌نوشته‌های عبدالحسین عادل‌زاده

میخانۀ متروک

گاه‌نوشته‌های عبدالحسین عادل‌زاده

میخانۀ متروک

در ناپیداترین نقطه دیار وجود هر یک از ما، در گم‌ترین کوچه هستی‌مان، سرایی است؛
این مرکز ثقل هستی آدمی، برای هر کس رنگ و بویی خاص خودش را دارد؛
من اما بسیار گشتم در پی بازار یا صومعه یا مسجد یا قصر یا حمام یا عمارت و بلکه خانقاهی؛
لیک در نهایت نصیبم از این میانه، تنها میحانه متروک بود.

سرنوشت بازیگوش

تراژدی خیامی

26

 

در دایره‌ای که آمد و رفتن ماست

او را نه بدایت نه نهایت پیداست

کس می‌ نزند دمی در این معنی راست

کاین آمدن از کجا و رفتن به کجاست

در این رباعی همان چرخه‌ای از آمد و شد که در بسیاری از رباعی‌های پیشین در قالب قیاس میان زمان حال و گذشته یا آینده با استفاده از انواع تصویرپردازی ارایه شده، در هیأت بنیادین خود به توصیف در آمده است. در این دایره چرخ‌و‌فلک‌وار، پدیده‌های در عین آنکه در فواصلی منظم نسبت به یکدیگر جای گرفته‌اند، دمادم نسبت‌هایشان با یکدیگر تغییر می‌کند، و پیوسته حال به گذشته و آینده به حال دگرگون می‌شود. اما در این چرخۀ دمادم، همچون آنچه در دایره می‌بینیم، در هیچ‌کجا نمی‌توان آغاز و  انجامی را در نظر گرفت و به هر نقطه‌ای از آن که بنگریم، همچون آغاز و فرجامینی ذهنی و وهم‌آلود در نظر آدمی جلوه می‌کند. این دقیقاً آن صورتی از هستی و کیهان است که همچون کره‌ای بی‌آغاز و‌ انجام تصور شده، که حرکت به سوی مرزها و حدود آن در نهایت تنها به چرخشی ابدی و جاودانه که به هیچ مقصدی منتهی نخواهد شد منتج می‌گردد.

در این صورت، و با وجود یک چنین جهان ازلی و ابدی‌ای، هرگونه فرضیه‌سازی در باب آغاز و انجام آن، از دایره «راستیِ» واقعیت خارج خواهد بود و از این رو، نمی‌توان بر وثاقت آن تکیه کرد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۸/۰۲
عبدالحسین عادل زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی